PANDUAN PERLAKSANAAN
AMALAN EKOSISTEM KONDUSIF
SEKTOR AWAM (EKSA)
MAHKAMAH SYARIAH MANJUNG
APA ITU EKSA?
EKSA adalah penjenamaan semula Amalan 5S sektor awam yang
diperkenalkan mulai Januari 2014 dengan mengambil kira keperluan bagi
mengetengahkan persekitaran tempat kerja yang berkualiti dan kondusif supaya
lebih relevan kepada jabatan/agensi sektor awam di Malaysia.Langkah penjenamaan
semula ini adalah sesuai dan seiring dengan perubahan dan kehendak semasa untuk
meningkatkan prestasi dan daya saing organisasi di samping menyemarakkan lagi
budaya kreatif dan inovatif dalam kalangan jabatan/agensi sektor awam.
AMALAN 5S DALAM SEKTOR AWAM
- Kaedah pengurusan yang dipelopori oleh pihak industri di
Jepun bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja yang bersih, kemas, tersusun
dan selamat.
- Amalan EKSA bermatlamat mewujudkan persekitaran kerja yang
berkualiti secara sistematik dan praktikal.
- Pelaksanaan Amalan EKSA yang berkesan dapat meningkatkan
kualiti perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja selain
memberi nilai tambah kepada imej organisasi
- Satu kaedah atau teknik yang digunakan untuk mewujudkan
dan mengekalkan persekitaran kerja yang berkualiti di dalam sesebuah organisasi
- EKSA berupaya memperkukuhkan lagi Sistem Pengurusan
Kualiti Jabatan/Agensi berasaskan Standard MS ISO 9000, khususnya dalam
memenuhi keperluan klausa Pengurusan Sumber berkaitan Persekitaran Kerja
Penjenamaan Semula Amalan 5S
EKSA merupakan penjenamaan semula Amalan 5S yang telah
diguna pakai dalam sektor awam sejak tahun 2010.Komponen utama dalam
pelaksanaan EKSA masih berteraskan Amalan 5S yang ditambah baik di samping
penambahan beberapa elemen baharu.EKSA bukan bertujuan untuk menggantikan
konsep 5S yang diamalkan sebelum ini, sebaliknya menambah baik elemen 5S
tersebut dengan menyokong pewujudan persekitaran kerja yang lebih kondusif.
Amalan 5S ditambah baik dengan menambah lima elemen baharu, iaitu:
- Imej Korporat;
- Kreativiti dan Inovasi;
- Amalan Hijau
- Persekitaran Kondusif; dan
- Kepelbagaian Agensi.
Objektif utama penjenamaan semula Amalan 5S Sektor Awam
kepada EKSA adalah;
A. Meningkatkan Imej Korporat.
B. Menyemarakkan aktiviti kreativiti dan inovasi selaras
dengan tuntutan pihak berkepentingan.
C. Menggalakkan aktiviti ke arah mewujudkan persekitaran
hijau melalui pembudayaan Amalan Hijau.
D. Memperluas pelaksanaan di agensi-agensi kerajaan bagi
mewujudkan persekitaran yang kondusif.
E. Memastikan elemen pengauditan memenuhi keperluan
kepelbagaian agensi kerajaan.
5 Elemen Baharu EKSA
1. Imej Korporat
2. Kreativiti dan Inovasi
3. Amalan Hijau
4. Persekitaran Kondusif
5. Kepelbagaian Agensi
1. Imej Korporat
Imej Korporat merujuk kepada identiti atau persepsi
pelanggan/pihak berkepentingan terhadap persekitaran, tindakan dan pencapaian
sesebuah organisasi. Nilai, etika dan norma kerja yang seragam dalam kalangan
warga kerja amat diperlukan untuk mewujudkan budaya korporat yang positif.
Selain ciri-ciri ini, EKSA juga turut menitikberatkan aspek keselamatan
persekitaran di setiap jabatan/agensi sektor awam.
2.Kreativiti dan Inovasi
Dalam usaha untuk mempertingkatkan produktiviti di tempat
kerja, EKSA menggalakkan warga jabatan/agensi membudayakan elemen kreativiti
dan inovasi semasa melaksanakan tugas dan tanggungjawab
masing-masing.Persekitaran sektor awam yang sering kali berubah mengikut
peredaran masa menuntut pewujudan budaya organisasi yang dinamik berasaskan
kreativiti dan inovasi. Warga jabatan/agensi digalakkan untuk sentiasa berfikir
di luar kotak (out of the box) untuk menghasilkan persekitaran kerja yang
kondusif dan selamat.
3.Amalan Hijau
Penekanan turut diberikan pada aspek Amalan Hijau di pejabat
dengan melaksanakan program seperti kitar semula dan meningkatkan kecekapan
penggunaan tenaga ke arah penjimatan sumber.Aktiviti Amalan Hijau diharap dapat
diterapkan kepada keseluruhan warga jabatan/ agensi ke arah penggunaan sumber
secara optimum.
4.Persekitaran Kondusif
Persekitaran kondusif adalahpenting dalam memperkukuhkan
budaya organisasi berprestasi tinggi dan inovatif dalam kalangan jabatan/
agensi sektor awam.Amalan EKSA menggalakkan jabatan/agensi sektor awam
memberikan penekanan pada penyampaian sistem perkhidmatan, mesra pelanggan dan
memberi keselesaan semasa berurusan.Bagi pelanggan orang kurang upaya (OKU),
kemudahan yang sesuai harus disediakan.
5.Kepelbagaian Agensi
EKSA memperkenalkan modelpenilaian dan pengauditan baharu
yang merangkumi kriteria generik dan kriteria khusus dengan mengambil kira
kepelbagaian premis jabatan/agensi kerajaan mengikut jenis perkhidmatan yang
diberikan. Pendekatan yang dipraktikkan sebelum ini iaitu one size fits all
didapati kurang mencakupikeperluan kepelbagaian jabatan/ agensi kerajaan pada
masa kini.
PELAKSANAAN EKSA
EKSA dapat dilaksanakan secara tersusun melalui pewujudan
tadbir urus dan tindakan pengurusan yang mantap merangkumi perkara-perkara
seperti yang berikut:
1. Mewujudkan Jawatankuasa Pelaksana EKSA dan menetapkan
pelan tindakan pelaksanaan yang jelas;
2. Mewujudkan sektor/zon kerja;
3. Mengadakan program latihan; dan
4. Mengadakan pelancaran EKSA jabatan/agensi
Tahap pelaksanaan bagi setiap peringkat tindakan yang
diambil seperti di atas perlu dilaporkan secara berkala kepada pengurusan
atasan melalui mekanisme yang ditetapkan.Pemantauan secara berterusan perlu
dilakukan bagi menilai keberkesanan pelaksanaan pada semua peringkat, manakala
kajian semula hendaklah dilakukan bagi menentukan langkah-langkah
penambahbaikan yang perlu diambil
LANGKAH 1: PEWUJUDAN JAWATANKUASA EKSA DENGAN PERANAN YANG
JELAS
Penasihat dan Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan EKSA
- Menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA;
- Membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA;
- Menetapkan dasar, peraturan dan garis panduan;
- Menentukan belanjawan dan sumber-sumber kewangan;
- Melantik penyelaras, ketua jawatankuasa kecil dan
fasilitator;
- Menetapkan sistem pengiktirafan/penghargaan;
- Mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan; dan
- Memantau kemajuan pelaksanaan EKSA melalui contoh amalan
terbaik.
Fasilitator
- Memberikan latihan dan panduan kepada ketua zon dan ahli;
- Memastikan semua kumpulan mematuhi peraturan dan panduan
yang disediakan;
- Menentukan pembahagian zon;
- Menjadi perantara untuk menyampaikan maklumat terkini
antara pihak pengurusan dengan kumpulan pelaksana; dan
- Menyelaras dan memantau aktiviti.
Penyelaras / Ketua Zon
- Menjadualkan Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksanaan EKSA;
- Menyelaras program EKSA;
- Melaporkan kemajuan dan status pelaksanaan EKSA;
- Membantu pengurusan aktiviti promosi, latihan dan audit;
- Menghebahkan maklumat terkini pelaksanaan EKSA dalam
organisasi
- Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli–ahli
kumpulan;
- Menggalakkan penglibatan semua ahli dalam pelaksanaan
EKSA;
- Merancang aktiviti kumpulan;
- Memberikan maklum balas mengenai status pelaksanaan EKSA
kepada fasilitator dan kumpulan
Jawatankuasa Promosi
- Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti promosi EKSA;
- Mengenal pasti aktiviti/kempen promosi bagi memupuk
kesedaran penyertaan untuk menjayakan pelaksanaan EKSA;
- Menganalisis keberkesanan aktiviti promosi yang telah
dilaksanakan; dan
- Melaporkan status pelaksanaan aktiviti dan tahap kesedaran
EKSA di kalangan warga jabatan/agensi.
Jawatankuasa Audit
- Menyediakan kriteria audit dalam EKSA;
- Menentukan kekerapan aktiviti audit dalam EKSA;
- Menyediakan laporan dan analisis keputusan audit dalam
EKSA; dan
- Menyemak kriteria audit dalam EKSA dari semasa ke semasa
mengikut keperluan
Jawatankuasa Latihan
- Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti latihan bagi
memupuk budaya EKSA kepada semua warga kerja dalam organisasi;
- Mengenal pasti jenis latihan yang diperlukan dari semasa
ke semasa bagi mengukuhkan aktiviti EKSA; dan
- Menyelaras dan memastikan setiap warga kerja diberikan
latihan EKSA secukupnya.
Ahli-Ahli
- Memberikan komitmen secara berterusan dalam pelaksanaan
EKSA;
- Menyertai aktiviti EKSA secara aktif;
- Bekerjasama dalam kumpulan; dan
- Menghadiri mesyuarat dan menyumbangkan idea bagi
menjayakan pelaksanaan EKSA
LANGKAH 2 : MEWUJUDKAN ZON EKSA
i. Mewujudkan kawasan tanggungjawab kumpulan bagi memudahkan
pelaksanaan dan pengawasan EKSA.
ii. Pembahagian sektor/zon hendaklah dijelaskan melalui
pelan lokasi sektor/zon bagi memudahkan rujukan.
iii. Faktor yang perlu diambil kira dalam pembahagian
sektor/zon adalah seperti yang berikut:
- susun atur keseluruhan sektor/zon dan pembahagian kepada
sektor/zon kecil hendaklah bersesuaian mengikut fungsi dan saiz organisasi
(dicadangkan jumlah sektor/zon tidak terlalu banyak) bagi memudahkan
penyelarasan dan pemantauan yang lebih sistematik dilaksanakan.
- menentukan nama kumpulan untuk setiap sektor/zon dan
jumlah keahlian kumpulan bagi setiap sektor/zon;
- mewujudkan sudut EKSA dengan mempamerkan struktur kumpulan
dan sektor/zon dengan mengambil kira hala tuju EKSA di jabatan/agensi; dan
- sektor/zon di sesebuah jabatan/agensi haruslah berdasarkan
aras/tingkat atau yang mana bersesuaian.
LANGKAH 3 : LATIHAN
Tujuan latihan EKSA adalah untuk mendalami pengetahuan
berkaitan EKSA di samping membudayakan EKSA dalam kalangan warga
jabatan/agensi.
LANGKAH 4 : PELANCARAN EKSA
i. Pelancaran dan perasmian EKSA boleh diadakan sebagai
tanda mula program ini di samping menyampaikan hasrat dan sokongan pengurusan
bagi melaksanakan EKSA dalam jabatan/agensi.
ii. Pihak pengurusan perlu terlibat secara langsung dan
memberi komitmen serta sokongan padu kepada pelaksanaan EKSA melalui penetapan
sasaran yang ingin dicapai, dasar dan objektif EKSA di samping menentukan
matlamat setiap langkah pelaksanaan.
iii. Antara perkara yang perlu diberikan penekanan semasa
pelancaran EKSA adalah seperti yang berikut:
- Dasar EKSA;
- Zon EKSA;
- Objektif EKSA;
- Pelan tindakan pelaksanaan EKSA; dan
- Buku panduan pelaksanaan EKSA
untuk penerangan lanjut, boleh tekan link pautan https://zonmrsmjg.blogspot.com/2019/07/dasar-eksa-ms-manjung-panduan.html
untuk penerangan lanjut, boleh tekan link pautan https://zonmrsmjg.blogspot.com/2019/07/dasar-eksa-ms-manjung-panduan.html
Tarikh Dikemaskini : 11 November 2019
No comments:
Post a Comment